تبلیغات
دریافت كد لوگو وبلاگ فرهنگی و قرانی صعود - گذری بر تلاوت ترتیل (شماره اول)

یکی از خلأهای موجود در دوره های حفظ قرآن و آموزش قرائت ترتیل، عدم تسلط و آشنایی کافی مربیان با خصوصیات و ویژگی های انواع دوره های ترتیل قرآن و شیوه استفاده صحیح از آن ها در دوره های آموزش ترتیل است. این امر باعث ایجاد نوعی پراکندگی و تشتت در قرائت ترتیل حافظان و مرتلین عزیز شده است. متأسفانه تاکنون هیچ الگوی مناسبی برای یادگیری قرائت ترتیل از سوی کارشناسان مربوطه یا اساتید قرآن ارائه نشده است و می توان ادعا کرد: تقریباً هریک از اساتید، در دوره های مختلف از هر ترتیلی که بخواهند، بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف یا قوت آن ها استفاده می کنند.


در ادامه مطلب پیگیری کنید



به طور مثال: اگر کسی بخواهد قرائت ترتیل را فرا گیرد، ابتدا باید از تلاوت ترتیل مصری ها، خصوصاً استاد محمد صدیق منشاوی و یا محمود خلیل الحصری و یا استاد عبدالباسط آغاز نماید تا با قرائت عربی و اصیل ترتیل آشنا شود و اسکلت و خیمه تلاوت او در آن قالب شکل بگیرد. سپس از سبک های دیگر اساتید ایرانی یا سعودی برای تزیین آن قطعات استفاده نماید.
حالا اگر فرض کنیم قاری در آغاز فراگیری سبک ترتیل بخواهد از اساتید سعودی، خصوصاً شاطری، قحطانی، مطرود، سعد الغامدی، مشاری العفاسی و ... استفاده نماید، بدیهی است که نمی تواند پس از سال ها استماع و تمرین آن تلاوت ها، تلاوتی مطلوب و مورد پسند را ارائه دهد، زیرا زیر بنای تلاوت ترتیل باید با سبک های اصیلی مانند استاد منشاوی تشکیل گردد که نسبت به چهار رکن اصلی قرائت ترتیل، جامع و کامل است؛ یعنی از لحاظ تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن. معمولاً قاریان سعودی فقط از صدای نسبتاً جذابی برخوردارند و خود را ملزم به رعایت قواعد تجوید و وقف و ابتدا نمی دانند. از طرفی تلاوت ترتیل با سرعت متوسط تلاوت می شود در حالی که اکثر قاریان سعودی بین ترتیل و تحدیر تلاوت نموده اند که یکی از نقاط مهم ضعف آن ها به شمار می رود.
شاید خوانندگان محترم فکر کنند که اصلاً سبک های سعودی ها مورد تأیید نیست. اما حرف این است که قاری ابتدا باید با استماع و تمرین تلاوت های قاریان مصری آشنا شود. پس از آن که توانست قرآن را طبق آن اسلوب تلاوت نماید، تلاوت های مرتلین سعودی و حتی ایرانی را گوش دهد و آن اسلوب مصری را تزیین نماید. مثلاً از تحریرهای استاد محمد ایوب در مقام رست و بیات در آخر قطعات سبک استاد منشاوی استفاده نماید و یا نغمه چهارگاه را از استاد سعد الغامدی و شاطری استفاده نماید. یا با توجه به این که استاد منشاوی از نغمه نهاوند در طول تلاوت 30 جزء به صورت کامل استفاده نکرده است، می تواند از استاد پرهیزگار و یا سایر اساتید، این نغمه را به آن چهارچوب مصری اضافه نماید.
البته لازم به یادآوری است که برای شروع یادگیری سبک های ترتیل استاد محمد صدیق منشاوی، حتماً از جزء اول و ابتدای سوره مبارکه حمد آغاز نمایید. زیرا ابتدای سوره حمد تا آیه 10 سوره مبارکه بقره را با نغمه بیات تلاوت نموده و از آیه 10 به بعد وارد نغمه رست می گردد. از آن جایی که شروع تلاوت ترتیل باید از نغمه بیات یا رست باشد، پس بهتر است از ابتدای قرآن گوش داده شود و از طرفی با توجه به این که استاد پرهیزگار، آیات اولیه سوره بقره یعنی تا آیه 15 را به سبک نغمه بیات و نزدیک به استاد منشاوی و حصری تلاوت نموده، مرتلین عزیز می توانند این بخش را به تلاوت استاد پرهیزگار گوش دهند و از روش اجرایی ایشان استفاده نمایند. گفتنی است که استاد پرهیزگار تمام آن چه را استاد منشاوی در نغمه بیات اجرا کرده اند، تلاوت نموده است. به علاوه چهار قطعه زیر که اختصاص به خودشان دارد که مرتلین گران قدر می توانند از آن استفاده نمایند. قطعات افتراقی استاد پرهیزگار با استاد منشاوی
1.الذین یؤمنون بالغیب ... آیه سوم سوره بقره، خصوصاً نحوه شروع سبک الذین که متفاوت با استاد منشاوی است و مرتلین در تلاوت می توانند از آن استفاده نمایند.
2. إن الذین کفروا ... آیه ششم که سبک آن متفاوت با استاد منشاوی بوده و از آن به عنوان قطعه ای مستقل می توان استفاده نمود.
3. یخادعون الله و الذین آمنوا... خصوصاً سبک والذین آمنوا که ویژه استاد پرهیزگار است و می توان از آن استفاده نمود.
4. فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضاً: که از روش اوج بیات استاد مصطفی اسماعیل استفاده نموده و به عنوان یکی از زیباترین قطعات مقام بیات است که مرتلین عزیز می توانند از آن هنگام تلاوت استفاده نمایند.

نویسنده: محمد پرچوی
منبع: نسیم وحی، شماره 23.

موضوع :  ----- « بخش قران کریم » ----- ،-- مقالات قرانی ،-- تحلیل تلاوتها ،

نوشته شده توسط : سما  روز چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 در ساعت 07:55 ب.ظ  | نظرات()