تبلیغات
دریافت كد لوگو وبلاگ فرهنگی و قرانی صعود - موانع حفظ قرآن با تعریف علمی قابل رفع است

موانع در مسیر حفظ قرآن با تعریف علمی و منطقی قابل رفع استحاج سید مهدی سیف

گروه فعالیت‌های قرآنی: یكی از مدرسان و كارشناسان علوم قرآنی كشورمان، با اشاره به این‌كه هر آن‌چه آسیب و مانع در راه حفظ كلام‌الله مجید است، از تعریف و نگاه ما به این مقوله شروع می‌شود، گفت: موانع در مسیر حفظ قرآن با تعریف علمی و منطقی قابل رفع است.

«سید‌مهدی سیف» مدرس و كارشناس علوم قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) با بیان این مطلب گفت: اگر از حفظ قرآن تعریف علمی، منطقی و واقع‌بینانه‌ای شود، انگیزه و اقبال به حفظ قرآن در میان عموم مردم بیشتر می‌شود، چراكه هر آن‌چه آسیب و مانع در راه حفظ كلام‌الله مجید است، از تعریف و نگاه ما به این مقوله شروع می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر حفظ قرآن، این‌گونه تعریف شود كه آیات قرآن از هر دو منظر لفظ و معنی در ذهن افراد تثبیت شود و قرائت و درك را هم‌زمان در حافظه داشته باشیم، این نگاه تعامل حافظ را با قرآن افزایش می‌دهد، در حال حاضر نگاه‌ها به حفظ قرآن این‌گونه نیست، باید حفظ قرآن را درست تعریف كرد و حفظ جامع را شناخت.

در ادامه مطلب پیگیری کنید


 این مدرس علوم قرآنی بحث خود را با طرح پرسشی ادامه داد: آیا حفاظ فعلی كشورمان، می‌توانند در مسائل مختلف از محفوظات خود استفاده كنند؟ شاید معدود افرادی این توانایی را داشته باشند، اما همه ما سخنوران و مدرسانی را می‌شناسیم كه خود را حافظ قرآن نمی‌دانند و محفوظات كمی دارند، اما از آیات به موقع و خیلی خوب در سخنانشان بهره می‌گیرند، نمونه آن حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی است، با این‌كه حفظ او همانند یك حافظ حرفه‌ای نیست، اما به خوبی و در اكثر بیاناتش از آیات قرآن استفاده می‌كند؛ این حفظ كاربردی است.

وی با تأكید بر این موضوع كه به حفظ قرآن باید به صورت جامع نگریسته شود، تصریح كرد: یعنی چشم، شكل خط قرآن را حفظ كند؛ گوش، صدای قرآن را حفظ كند، زبان، تلاوت قرآن را، حتی دست حافظ، كتابت قرآن را حفظ كند و درك ما، ترجمه و مفاهیم كلمات و عبارات قرآن را حفظ كند؛ این حفظ به معنویت، اعتقاد و رفتار حافظ اثر می‌گذارد و مرتب از آن بهره‌برداری می‌شود و ارزشمند خواهد بود و همه به سراغ آن می‌آیند.

سیف افزود: حفظی كه فقط در قالب تلفظ باشد و در مسابقات خود را نشان دهد، انگیزه همه را تحریك نمی‌كند و تنها عده خاصی به آن علاقه‌مند خواهند شد؛ در صدر اسلام، عموم مسلمانان قرآن را حفظ بودند و با آیات قرآن زندگی می‌كردند و همواره با آن تعامل داشتند.

 وی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: نزول تدریجی قرآن در مدت 23 سال صورت گرفته است، قرآن حدود 604 صفحه دارد، هر صحفه 15 سطر است كه حدوداً 9 هزار سطر می‌شود، اگر 23 سال را حدود هشت هزار روز در نظر بگیریم، مسلمانان صدر اسلام به طور میانگین روزی یك سطر و تقریباً یك كلمه حفظ می‌كردند، این شیوه حفظ مسلمانان صدر اسلام بود، یعنی حدوداً روزی یك خط و چند كلمه حفظ می‌كردند و چون عرب زبان بودند و آیات را از زبان فرستاده خدا می‌شنیدند به همین دلیل عموم جامعه حافظ بودند و قرآن سرزبانشان می‌چرخید، این حفظ، حفظی همگانی خواهد شد.

 این مدرس علوم قرآنی تأكید كرد: حفظ حرفه‌ای، قرائت مرتل قرآن با ضوابط كامل است كه مكان ارائه آن فقط مسابقات است، این حفظ برای خواص است و این‌ها هم اگر حفظ خود را مرور نكنند، دچار فراموشی محفوظات می‌شوند.

 وی اظهار كرد: حفاظ ما بیشتر الفاظ را حفظ و فقط تلفظ می‌كنند و زمان مرور سریع چیزی شبیه به لقلقه را انجام می‌دهند، در حالی كه حافظ واقعی در مرور آیات، با شعف و وجد می‌خواند، اگر با توجه به معانی آیات محفوظات خود را مرور كند و مفاهیم و تفسیر را بداند، نور علی نور است و این حفظ جامع و ماندگار خواهد بود.

منبع: ایکنا

شماره‌ خبر :597420

موضوع :  -- حفظ قران ،-- مصاحبه قرانی ،

نوشته شده توسط : سما  روز یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 در ساعت 08:12 ب.ظ  | نظرات()